
Ρυθμιστής γεννήτριας αυτοκινήτου
Ρυθμιστής τάσης γεννήτριας για
Ρυθμιστής τάσης γεννήτριας: χρήσιμες πληροφορίες
Πώς θα εντοπίσετε τυχόν βλάβες του ρυθμιστή τάσης του δυναμό
Ο διαγνωστικός έλεγχος του τμήματος, πρέπει να γίνεται ανά 5.500 με 8.500 χιλιόμετρα ή όταν αλλάζει η εποχή. Ο ρυθμιστής μπορεί να ελεγχθεί με τη χρήση ενός βολτόμετρου. Θα χρειαστεί να το συνδέσετε στους πόλους της μπαταρίας και να μετρήσετε την τάση με τον κινητήρα σβηστό: θα πρέπει να φτάνει τα 12 με 12.8 βολτ. Μετά, θα πρέπει να βάλετε μπρος τον κινητήρα: αν οι τιμές του πολύμετρου βρίσκονται ανάμεσα στα 13,2 με 14 βολτ, το τμήμα είναι λειτουργικό. Στην πορεία, θα πρέπει να ανεβάσετε τις σ.α.λ. Η τιμές της τάσης θα πρέπει επίσης να αυξηθούν, αλλά να μην ξεπεράσουν τα 14.8 βολτ.
Ο ρυθμιστής όταν βγει από το αυτοκίνητο περνά από διαγνωστικό έλεγχο με διαφορετικό τρόπο. Θα χρειαστείτε ένα βολτόμετρο, ένα λαμπάκι 12 βολτ, μια μονάδα τροφοδοσίας ή έναν φορτιστή με έλεγχο τάσης, μερικά καλώδια με ακροδέκτες και μια μπαταρία. Θα χρειαστεί να συνδέσετε την μπαταρία στον φορτιστή και το λαμπάκι στην μπαταρία, συνδέοντας το λαμπάκι στους ανάλογους ακροδέκτες του ρυθμιστή τάσης, χρησιμοποιώντας τα καλώδια. Το βολτόμετρο, αν δεν είναι ενσωματωμένο με το φορτιστή, θα πρέπει να συνδεθεί με την μπαταρία. Αφού ενεργοποιηθεί η μονάδα τροφοδοσίας ή ο φορτιστής, το λαμπάκι θα ανάψει και θα σβήσει μόλις αυξήσετε την τάση στα 14,5 βολτ (σε κάποια οχήματα στα 14,8 βολτ). Εάν, αφού φτάσετε σε αυτά τα Βολτ, το λαμπάκι δεν σβήσει, ο ρυθμιστής τάσης θα πρέπει να αλλαχτεί.
Θα μπορέσετε να καταλάβετε ότι ο ρυθμιστής τάσης του ρελέ του δυναμό απαιτεί διαγνωστικό έλεγχο, από τα παρακάτω σημάδια:
- Άσπρη σκόνη στη επιφάνεια του περιβλήματος της μπαταρίας ή στο αμάξωμα του αυτοκινήτου στην περιοχή που βρίσκεται.
- Δυσκολίες στην εκκίνηση του κινητήρα.
- Ιδιαίτερα υψηλή τιμή του ρεύματος φόρτισης μετά από 4 με 6 ώρες συνεχούς οδήγησης.
- Συχνό κάψιμο των λαμπτήρων του συστήματος φωτισμού του αυτοκινήτου.
Αιτίες βλαβών του ρυθμιστή τάσης του δυναμό
Το κάψιμο του τρανζίστορ αποτελεί την πιο συνηθισμένη βλάβη του ρυθμιστή τάσης, η οποία συνήθως οφείλεται σε κάποιο βραχυκύκλωμα της περιέλιξης του στάτορα ή του ρότορα του δυναμό ή στη λανθασμένη λειτουργία της γεφύρωσης των διόδων. Αν το τμήμα χαλάει πολύ συχνά, απαιτείται η επισκευή του δυναμό ή και η αντικατάστασή του. Τις περισσότερες φορές, ο ρυθμιστής καίγεται εξαιτίας της κακής του ποιότητάς ή της μη συμμόρφωσης με τις τεχνικές απαιτήσεις του οχήματος, όπως επίσης και εξαιτίας της τοποθέτησης πρόσθετου ηλεκτρικού εξοπλισμού, όπως τα θερμαινόμενα χερούλια των θυρών.
Οι επαφές του ρυθμιστή, ενδέχεται να οξειδωθούν από την υγρασία και της έκθεσή τους στη βρωμιά, με αποτέλεσμα την παρεμπόδιση της διέλευσης σήματος δια μέσου του ηλεκτρικού κυκλώματος. Κάποιες φορές το πρόβλημα ενδέχεται να διορθωθεί με το καθάρισμα της βρωμιάς και της διάβρωσης, καθώς και με την σωστότερη στήριξη των καλωδίων. Όσον αφορά στους ρυθμιστές, που διαθέτουν στη δομή τους και καρβουνάκια, η απουσία επαφής και κατά συνέπεια η βλάβη, ενδέχεται να προέρθει από φθορά σε αυτά.
Η λειτουργικότητα του ρυθμιστή ενδέχεται να επηρεαστεί επίσης κι από την αλλαγή του κενού ανάμεσα στον πυρήνα και τον οπλισμό ή από τη χαλάρωση του ελατηρίου του οπλισμού. Σε κάποιες περιπτώσεις, η βλάβη του τμήματος προκαλείται από τη λανθασμένη ρύθμιση του ρυθμιστή τάσης.
Αντικατάσταση του ρυθμιστή τάσης του δυναμό
Η αλλαγή του ρυθμιστή μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε σε κάποιο συνεργείο, είτε από εσάς τους ίδιους. Σε μια πληθώρα οχημάτων, απαιτείται να βγει το δυναμό. Η διαδικασία είναι η παρακάτω:
- Βγάλτε τον αρνητικό πόλο της μπαταρίας.
- Χαλαρώστε τα επάνω στοιχεία στερέωσης του δυναμό, τραβήξτε τα ελαφρά προς τα πίσω και βγάλτε τον ιμάντα κίνησης από την τροχαλία.
- Ξεβιδώστε εντελώς τις επάνω και κάτω βίδες και λύστε τη μονάδα.
- Ξεμοντάρετε το οπίσθιο προστατευτικό κάλυμμα του δυναμό, ξεκουμπώνοντας τα κλιπ.
- Βγάλτε τη φίσα με τα καλώδια που συνδέουν τον ρυθμιστή και τη γέφυρα της διόδου.
- Ξεβιδώστε το παξιμάδι από το μπουλόνι του σημείου επαφής και μετά ξεβιδώστε τα στοιχεία στερέωσης του ρυθμιστή.
- Βγάλτε το χαλασμένο τμήμα και αντικαταστήστε το με το καινούργιο.
Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι ιδιαίτερα γενικευμένη και ενδέχεται να είναι διαφορετική για κάθε μάρκα και μοντέλο οχήματος. Λεπτομερέστερες οδηγίες οδηγίες, θα βρείτε στο τεχνικό εγχειρίδιο του αυτοκινήτου.